Kehittyneen korkealujuusteräksen (AHSS) kierrättäminen

Teräs on paitsi äärettömän monipuolinen materiaali, myös erinomaisesti kierrätettävissä. Siksi se sopii erinomaisesti autoteollisuuden käyttöön. Teräs on helppo erotella magneettien avulla muusta romutetusta ja silpuksi murskatusta materiaalista. Eroteltua terästä ei ole tarpeen lajitella sen enempää, sillä esimerkiksi kehittyneet korkealujuusteräkset eli AHSS-teräkset voidaan valmistaa 100-prosenttisesti kierrätysteräksestä. Lisäksi kierrätyspalveluiden toimittajat pitävät autojen osa- ja OEM-valmistajien AHSS-terästä (esimerkiksi leikkauksen tai lävistyksen ylijäämämateriaalia) suuressa arvossa sen koostumuksen ansiosta.

Monipuolisen kierrätettävyyden lisäksi terästä voidaan kierrättää loputtomiin ilman, että sen ominaisuudet heikkenevät. Samaan ei moni muu kierrätysmateriaali pysty. Esimerkiksi muovi voidaan kierrättää vain kerran tai kahdesti, minkä jälkeen se on hyödynnettävä jonkin muun materiaalin, kuten kankaan, osana.

Ei siis liene yllätys, että teräs on maailman kierrätetyin materiaali, jota kierrätetään enemmän kuin muita materiaaleja yhteensä. Kaikkien terästuotteiden maailmanlaajuinen kierrätysaste on 86 % ja autoteräksen 95 %.
 

Alumiinin kierrätyksellä on rajansa

Alumiinin erottelu muista materiaaleista on vaikeampaa kuin teräksen, sillä siihen tarvitaan ihmisiä tai kalliita laitteistoja. Lisäksi erotellusta alumiinista on lajiteltava erilaatuiset alumiinit ja niiden seokset kierrätysarvon säilyttämiseksi. Lisäksi kierrätysalumiinin epäpuhtaudet voivat aiheuttaa ongelmia. 

Alumiinitölkkien kierrättäminen on eittämättä helppoa – ainakin silloin, kun niistä tehdään uusia tölkkejä. Monet OEM-valmistajat käyttävät kriittisissä käyttökohteissa, kuten autojen passiivisissa turvallisuusosissa, mieluummin neitseellistä alumiinia ja säästävät kierrätysalumiinin moottorin lohkoihin ja muihin valutuotteisiin. Teoriassa myös alumiinia voidaan kierrättää äärettömiin, mutta käytännössä siihen liittyy monia rajoituksia.

Alumiini kannattaa joka tapauksessa aina kierrättää. Sen tuotannon hiilidioksidipäästöt ovat kuusi kertaa suuremmat kuin SSAB:n teräksen. Olemassa olevaa alumiinia ei siis kannata heittää hukkaan.
kierrätetyt teräslevyt

Alumiinin keveyttä teräksen hinnalla

Autosuunnittelijoiden (ja ajoneuvojen ostajien) on hyvä tietää, että monissa käyttökohteissa Docol-AHSS-teräs voi olla yhtä kevyttä kuin alumiini – ja huomattavasti edullisempaa. Vuodesta 2026 lähtien Docol-terästä saa myös fossiilittomana. Lisäksi AHSS-teräs on helposti ja yhä uudelleen kierrätettävissä.

Se on monipuolinen, luja, kestävä, erittäin helposti kierrätettävä niin nyt kuin tulevaisuudessa ja pian myös fossiiliton materiaali. Toisin sanoen se on kestävän kehityksen kannalta täydellinen!     

Pysy ajan tasalla ja tilaa Katsaus autoteollisuuden maailmaan -uutiskirje

Tilaa maksuton, kerran kuukaudessa julkaistava Katsaus autoteollisuuden maailmaan -uutiskirjeemme, joka sisältää ajankohtaisia ja yksityiskohtaisia liiketoimintaasi vaikuttavia asioita käsitteleviä artikkeleita ja kutsuja webinaareihimme.

Varmista elinkaariarvioinnin tulevaisuustakuu

Autoteollisuuden elinkaariarviot toimivat perustana tulevaisuuden prosessien kehittämisessämme, jossa tavoitteenamme on vähentää autoissa käytettävien erikoislujien terästen tuotannon hiilipäästöjä.
5