SSAB Weathering -terässilta – tehty kestämään

Palkittu Kuusijärven kävelysilta kestää korroosiota, vaatii vain vähän huoltoa ja on visuaalisesti näyttävä. SSAB Weathering -teräs auttaa myös pienentämään elinkaarikustannuksia ja hiilijalanjälkeä.

Kuusijärven sillan kaiteissa on koristeleikkauksia

Sillan muotoilu ja kaiteen pöllöjen muotoiset aukot tukevat luontokokemusta.

Silta, joka on rakennettu kestämään, sulautuu harmonisesti ympäristöönsä ja tarjoaa ratkaisun ajan, laadun ja kustannusten kolminkertaiseen haasteeseen. Juuri tähän Vantaan kaupunki pyrki tilatessaan kävelysillan Kuusijärven kansallispuistoon, Helsingin pohjoispuolelle.

Säänkestävän terässillan rakenteiden valmistuksen ja asennuksen toteutti Normek, teräsrakenteiden ja julkisivu-ratkaisujen johtava valmistaja Suomessa. Siltojen ja rakennusten teräsrakenteiden muotoilun, suunnittelun, rakentamisen ja paikan päällä tapahtuvan asennuksen asiantuntijana se toi hankkeeseen kokemuksensa muista säänkestävistä terässilloista. Toimitus sisälsi teräskannattimia, keskipylväitä ja kaiteita, jotka kaikki valmistettiin säänkestävästä teräksestä.

Normekin projekti-insinööri Sami Torvi piti hallinnassa aikataulut, materiaalihankinnat, valmistussuunnitelmat ja projektin laatuasiakirjat. Hän korostaa tarvetta joustavaan lähestymistapaan tuotannossa:

”Kahta samanlaista siltaa ei ole”, Torvi sanoo. ”Valmistusprosessiemme on oltava hyvin joustavia, koska on epätodennäköistä, että valmistamme kahta samanlaista siltaa. Jokainen tuote on ainutlaatuinen, ja meidän on mietittävä tarkkaan kaikkea materiaalien hankinnasta lopulliseen asennukseen.”

Helppo hitsata, helppo työstää konepajalla

SSAB Weathering -teräksen hitsaaminen on suhteellisen helppoa. Prosessi on samankaltainen kuin tavallisille niukkahiilisille teräksille, jos menetelmäkoepöytäkirja on käytössä. Täyteainemetalli kuitenkin vaihtelee eri tekijöiden, kuten koodin, työn määrittelyvaatimusten, hitsin sijainnin, mahdollisen maalin ja värivastaavuusvaatimusten mukaan. Torvi sanoo: ”Edes esilämmitystä ei tarvittu ennen hitsaamista, mikä vähensi hitsaus- ja valmistusaikaa.”

Käytetty SSAB -tuote: SSAB Weathering 355
Paksuudet: Enintään 35 mm
Paino: 231 tonnia
Pituus: 126,2 metriä

Valmistaja: Normek Oulu.
Suunnittelija: WSP Finland.
Työmaaurakoitsija: Destia.
Asiakas: Vantaan kaupunki

Kuusijärven silta kansallispuiston puunlatvojen tasalla.
SSAB Weathering 355 -teräksestä rakennettu 126 metrin pituinen kävelysilta kansallispuiston puidenlatvojen tasalla.

”Säänkestävän teräksen estetiikka sopii luonnolliseen ympäristöön. Pidimme myös ajatuksesta, että teräksen väri muuttuu ajan mittaan vaaleasta tummanruskeaksi.”

Sami Niemelä

Miksi valita säänkestävä teräs siltojen rakentamiseen?

WSP, yksi maailman kymmenestä suurimmasta muotoilu- ja suunnitteluyrityksestä, valitsi siltaan ja sen pääkomponentteihin, kannattimet ja tukipylväät mukaan lukien, SSAB Weathering 355 -teräksen. WSP Finlandin liiketoiminta-aluejohtajan Sami Niemelän mukaan päätös perustui lukuisiin tekijöihin asiakkaan ja loppukäyttäjien tarpeiden täyttämiseksi: turvallisuuteen, rakenteelliseen suorituskykyyn, huoltoon, rakentamiseen ja elinkaarikustannuksiin sekä esteettisyyteen.

Kun säänkestävät terässillat ovat hyvin suunniteltuja ja sijaitsevat oikeassa ympäristössä, ne ovat suosittu valinta, joka vastaa kaikkiin tarpeisiin. Ruoste on ongelmallista ja jopa vaarallista muissa teräsrakenteissa, ja korroosio voi pitkällä aikavälillä vaarantaa terässiltojen toiminnan ja eheyden. SSAB Weathering -teräksen ”hyödyllinen korroosio” kuitenkin suojaa heikentymiseltä. Ruostetta muodostuu vain teräksen uloimmassa kerroksessa, minkä jälkeen se muuttuu esteeksi, joka auttaa suojaamaan korroosiolta.

Vantaan sillan muotoilu: rosoinen ja käsittelemätön, ympäristöystävällinen

Vantaan sillan suunnittelussa toinen keskeinen asia oli se, että sillan haluttiin sulautuvan ympäristöönsä – tunnettuun kansallispuistoon, joka tarjoaa savusaunoja, avantouintia ja hiihtoa sillan yli. Vantaan kaupunki halusi myös minimoida sillan ympäristövaikutukset.

”Säänkestävän teräksen estetiikka sopii luonnolliseen ympäristöön”, toteaa WSP:n Niemelä. ”Pidimme myös ajatuksesta, että teräksen väri muuttuu ajan mittaan vaaleasta tummanruskeaksi.”

Kestävä rakenne on tärkeässä asemassa siltojen suunnittelussa, rakentamisessa ja huollossa koko elinkaaren ajan. Säänkestävällä terässillalla on mahtavan pitkä käyttöikä – mahdollisesti yli 100 vuotta – mikä vähentää vaihtotarvetta. Käyttöikänsä lopussa Vantaan silta on 100-prosenttisesti kierrätettävä.

Silta ei jäänyt huomaamatta Teräsrakenneyhdistykseltä, joka myönsi WSP-konsernille Vuoden 2020 teräsrakenteen kunniapalkinnon.

Ei maalia, vähemmän huoltoa

Kun Vantaan kaupunki ja WSP valitsivat siltahankkeeseen SSAB Weathering -teräksen, ne saivat erittäin vähän huoltoa vaativan materiaalin. Tämä ei ainoastaan minimoi häiriöitä kohteessa, vaan myös säästää rahaa pitkällä aikavälillä. Ja koska säänkestävien terässiltojen korjaukset ovat yleensä suoraviivaisia, ne maksavat käyttöikänsä aikana vähemmän kuin muista materiaaleista valmistetut.

Lisäksi siltaa ei tarvitse maalata suojaukseen tai estetiikkaan liittyvistä syistä. Teräksen omaleimainen patina auttaa välttämään haitallisten haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC) päästöjä maalipinnoitteista.

Normekin Sami Torvi kertoo maalittoman lähestymistavan muista eduista.

”Pintakäsittelykustannukset ovat yksi osa tuotteen kokonaishintaa, joten maalaaminen on jätetty pois sekä työpajalta että rakennustyömaalta”, hän sanoo. ”Maalivaurioiden korjaamista ei tarvita, eikä myöskään huoltomaalausta. Kaiken kaikkiaan tämä lyhentää tuotannon läpimenoaikaa – mikä on valtava etu – ja pienentää tuotantokustannuksia.”

Edut silloissa

  • „Erinomainen korroosionkestävyys
  • Pienet elinkaarikustannukset minimaalisen huoltotarpeen ja maalaamattomuuden ansiosta
  • Ei maaleihin ja niiden hävittämiseen liittyviä haitallisia kemikaaleja
  • Nopea rakentaa, minimaalisesti häiriötä kohteessa esivalmistettujen teräskomponenttien ansiosta
  • Pitkäkestoinen suorituskyky
  • Ainutlaatuinen, hyvännäköinen rakenne
Sami Niemelä, WSP Finlandin liiketoiminta-aluejohtaja ja Normekin projekti-insinööri Sami Torvi.

Sami Niemelä, WSP Finlandin liiketoiminta-aluejohtaja  ja Normekin projekti-insinööri Sami Torvi.

Lisätietoja SSAB Weathering -teräksestä siltoihin

5