”Kun valitset säänkestävän COR-TEN® -teräksen ja maalaat sen, saat erittäin kestävän rakenteen”

Hashalom Tel Avivissa on Israelin vilkkain rautatieasema, ja sen arkkitehtuuri on uskomaton: siinä on lentävää mattoa muistuttava teräksestä ja lasista rakennettu katto. Sen on suunnitellut tunnettu arkkitehti Eri Goshen, joka valitsi käytettäväksi SSAB:n säänkestävän COR-TEN® -teräksen päällystettynä maalipinnoitteella.

Hänen perustelunsa olivat selkeät. ”Arkkitehtina minä suunnittelen rakennukset kestämään 100 vuotta. Kun valitset säänkestävän CORTEN®-teräksen ja maalaat sen, saat erittäin kestävän rakenteen, joka ei tarvitse oikeastaan lainkaan ylläpitoa.”

Yksinkertaista, mutta hätkähdyttävää

Joka päivä sadat tuhannet ihmiset Tel Avivissa ohittavat yhden Israelin ikonisimmista moderneista rakennuksista, Hashalomin rautatieaseman. Aseman pohjoisen hallin yläpuolella oleva aaltoileva katto valmistui vuonna 1996. Projektin rakennesuunnittelija oli Z. Zechut, ja teräsrakenteet (materiaalit) teki M.S. Malma. Nyt rakennetaan toinen eteläinen osa, noin 25 vuotta myöhemmin. Jotta saavutettaisiin sama ulkonäkö ja huoltovapaus kuin pohjoisen hallin katossa, arkkitehti Eri Goshen päätti käyttää säänkestävää COR-TEN®-terästä, jonka toimittaa SSAB.

Kun projekti valmistuu, katot muodostavat 250 metriä pitkän, teräksestä ja lasista koostuvan maton, joka aaltoilee rautatien ja moottoritien yllä vieden alapuolella liikkuvat ihmiset matkalle.

”Hallin idea on yksinkertainen, mutta hätkähdyttävä”, kertoo arkkitehti Eri Goshen. ”Se on itse asiassa melko pieni rakennus suhteessa sen merkitykseen, ja kun sen ohittaa autolla vaakatasossa, näyttää kuin se aaltoilisi – kuin lentävä rakennus. Siitä olen erityisen ylpeä, että kun ihmiset kuvailevat sitä toisilleen, he käyttävät käsiään esitelläkseen sen muotoja. Se on niin yksinkertainen ja mieleenpainuva.”

Parempi korroosionkestävyys

Kattoa tukee kahdeksan kiinnitystankoa, joita kannattelee neljä mastoa. Sekä mastot että katto on valmistettu COR-TEN® B Tube -rakenneputkista maalilla pinnoitettuna, mikä lisää niiden käyttöikää.

Nimi COR-TEN® tulee sanoista ”atmospheric CORrosion resistant high TENsile steel” eli ilmastokorroosion kestävä suuren murtolujuuden teräs. Itse asiassa se on erikoisluja niukkaseosteinen teräs, josta tulee säänkestävä pinnalle muodostuvan suojakerroksen eli patinan ansiosta. Säänkestävä COR-TEN®-teräs, joka kuuluu SSAB Weathering -terästen tuoteperheeseen, soveltuu parhaiten rakennusten julkisivuihin, teräsrakenteisiin, siltoihin, useisiin rautatieteollisuuden kohteisiin sekä sähköverkon pylväisiin.

Maalattu kestämään

Goshen valitsi maalatut COR-TEN® B Tube -rakenneputket kahdesta syystä: vähäinen ylläpito ja kustannussäästöt.

”Katto koostuu lähes 15 000 osasta. Tästä syystä ylläpito oli erittäin tärkeä tekijä rakennusta suunniteltaessa. Normaalisti tällainen rakennus on maalattava 7 tai 8 vuoden välein, jotta vältyttäisiin korroosiolta ja säilytettäisiin rakennuksen ulkonäkö”, kertoo Goshen.

Kun maalataan säänkestävä teräs, korroosio ei tunkeudu maalikerroksen alle. Katon käyttöiän pidentämisen lisäksi tämä estää myös ruosteenväristen pisaroiden tippumisen, mitä olisi mahdoton hyväksyä kiireisen rautatieaseman ja erittäin vilkasliikenteisen moottoritien yläpuolella.

”Tavallisen teräksen käyttäminen tarkoittaisi sitä, että asema olisi suljettava huoltoa varten säännöllisin väliajoin”, kertoo Goshen. ”Se ei tietenkään tule kysymykseen vilkkaalla rautatieasemalla.”

Koska säänkestävää COR-TEN®-terästä ei tarvitse huoltomaalata niin usein kuin muita teräksiä, sillä on myös vähäisemmät ilmastovaikutukset kuin tavallisilla teräksillä. Teräs on myös 100-prosenttisesti kierrätettävissä. Säänkestävä COR-TEN®-terästen monipuoliseen tuotevalikoimaan kuuluu esimerkiksi kvarttolevyjä, kuuma- ja kylmävalssattuja nauhatuotteita sekä putkia ja profiileja myötölujuusluokissa 345-960 MPa.

Itsestään korjautuva

Goshen huomauttaa, että säänkestävän teräksen hyvät puolet tulevat esiin myös silloin, kun maalipintaan tulee naarmuja.

”Katon rakenne on itse asiassa joustava ja se on liikkeessä koko ajan. Se tarkoittaa, että hitsisaumat ovat koko ajan liikkeessä ja lopulta maaliin tulee halkeamia. Säänkestävän COR-TEN®-teräksen ansiosta tämä ei kuitenkaan johda pitkäaikaisiin korroosiovaurioihin. Maalipinnan murtumat korjautuvat itsestään.”

Säänkestävään teräkseen muodostuu suojaava patinakerros silloin, kun pinnassa on maalin läpäisevä naarmu. Tämä suojaava kerros sulkee vaurioituneen kohdan ja estää korroosion tunkeutumisen maalin alle. Entistä parempi korroosionkestävyys vähentää dramaattisesti ylläpidon ja korjausmaalaamisen tarvetta.

Lisäksi säänkestävän COR-TEN®-teräksen tapauksessa huokoisen ruostekerroksen kautta etenevä korroosio ei ole samanlainen ongelma kuin hiiliteräksen tapauksessa. Nämä tekijät yhdessä johtavat siihen, että säänkestävän teräksen maalipinnan kestoikä on kaksinkertainen tavalliseen teräkseen verrattuna.

”Säänkestävän COR-TEN®-teräksen käyttäminen on ollut tärkein yksittäinen asia, joka on taannut rautatieaseman katon onnistumisen”, vakuuttaa Goshen. ”Päätimme jopa käyttää maalin värinä luonnonvalkoista – pölyn väriä. Siksi pohjoishallia ei ole tarvinnut puhdistaa kertaakaan koko 25 vuoden aikana – ja samaa odotamme etelähallille.”

Hashalomin rautatieasema
Hashalomin rautatieasema
Katto koostuu lähes 15 000 osasta. Tästä syystä ylläpito oli erittäin tärkeä tekijä rakennusta suunniteltaessa.
Arkkitehtuurin professori Eri Goshen

”Tavallisen teräksen käyttäminen tarkoittaisi sitä, että asema olisi suljettava huoltoa varten säännöllisin väliajoin. Se ei tietenkään tule kysymykseen vilkkaalla rautatieasemalla.”

Arkkitehti Eri Goshen

5