5
Katsaus autoteollisuuden maailmaan Rullamuovauksen tulevaisuus on kolmiulotteinen – uraauurtava tekniikka, jossa lujuus ei ole rajoitus



RULLAMUOVAUKSEN TULEVAISUUS ON KOLMIULOTTEINEN

Uraauurtava tekniikka, jossa lujuus ei ole rajoitus

Vuonna 2001 pieni ruotsalainen yritys esitteli maailman ensimmäisen 3D-rullamuovaustekniikan ja nosti autoteollisuuden innovaatiot täysin uudelle tasolle.

Ortic on kehittänyt nauhalevyjen rullamuovaukseen tarkoitettuja koneita ja tekniikoita yli 30 vuoden ajan. Yritys havaitsi yhä lujempien teräslaatujen tarjoamat mahdollisuudet noin 15 vuotta sitten aikana, jona se keskittyi lähinnä 2D-rullamuovaukseen. Yritys kehitti uuden tekniikan, jota kutsutaan nykyään 3D-rullamuovaukseksi. Se sopii erityisen hyvin autoteollisuudelle.

2D vrt. 3D

Perinteisessä rullamuovauksessa (2D) nauhalevy kulkee useamman valssaimen läpi. Valssaimet muuttavat tasaiset levyt lopulliseen muotoonsa. Profiilin muoto on sama koko pituudelta. Uusi tekniikka, joka mahdollistaa kehittyneen dynaamisen rullamuovauksen (3D), tarkoittaa sitä, että tuleva nauhalevy kulkeutuu useamman erillisen tietokoneohjatun valssaimen läpi, minkä vuoksi lopullinen profiili voi vaihdella pituussuunnassa. Mahdollisuus vääntää profiilia pituussuunnassa rullamuovauksen aikana lisää uusien ja parempien komponenttien valmistusmahdollisuuksia huomattavasti.

Tärkeä menetelmä autoteollisuudelle

Tämä menetelmä on niin arvokas autonvalmistajille muun muassa siksi, että Orticin koneiden kaltaiset koneet on suunniteltu erittäin lujien terästen kylmämuovaukseen. Itse asiassa, mitä lujempaa teräs on, sitä paremmin se sopii rullamuovaukseen. Tällä hetkellä Ortic on onnistunut 3D-rullamuovaamaan 1,5 mm paksuista SSAB:n Docol® 1500 -terästä.

Orticin toimitusjohtaja Johan Eriksson: ”Me emme pidä lujuutta rajoituksena, vaan pyrimme tekemään 3D-rullamuovauskoneestamme yhteensopivan vieläkin lujempien materiaalien kanssa.” Yksi erikoislujien terästen käytön eduista 3D-rullamuovauksessa on se, että materiaalin ominaisuudet ovat tasalaatuisemmat, mikä takaa saman lopputuloksen joka kerta ilman ylimääräisiä vaiheita. 3D-rullamuovaus on vaihtoehto tavallisimmille kuuma- ja kylmämuovauspuristusmenetelmille, sillä se on niitä joustavampi ja kustannustehokkaampi.

Toinen etu on se, että se tekee prosessista ympäristöystävällisen, sillä materiaalia muovataan kylmänä ilman työkalujen vaihtotarvetta profiilin vaihtuessa. Autoteollisuus käyttää yhä lujempia materiaaleja komponenttien painon vähentämiseksi, minkä vuoksi 3D-rullamuovauksen merkitys kasvaa.


NÄE DOCOL® KÄYTTÖSOVELLUKSISSA

Tilaa maksuton, kerran kuukaudessa julkaistava Katsaus autoteollisuuden maailmaan -uutiskirjeemme, joka sisältää ajankohtaisia ja yksityiskohtaisia liiketoimintaasi vaikuttavia asioita käsitteleviä artikkeleita.

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt tietosuojalausekkeemme.