5
Docol puskureissa Alusta – Lujempi teräslaatu auttaa keventämään alustaa

Valkoinen Docol-logo

LUJEMPI TERÄSLAATU AUTTAA KEVENTÄMÄÄN ALUSTAA

Yhdysvaltain johtava prässättyjen autonosien valmistaja sai tehtäväkseen valmistaa etuylätukivarren (UCA) autojätti Chryslerille. Keventääkseen komponenttia yritys etsi ratkaisua lujasta teräksestä.

Haaste

Michiganilainen Iroquois Industries Inc. oli jo valmistanut etutukivarsia Dodge Ram -avolava-autoon, mutta polttoaineen hinnan ja polttoainetehokkuuden vaatimusten noustessa Chrysler halusi keventää Dodge Ram 2009 -avolavan ylätukivartta. Kevennys piti saavuttaa tinkimättä auton kuormankanto- ja vetokapasiteetista, sillä ne ovat tärkeimmät syyt täysikokoisen avolava-auton valitsemiselle.

 

korin keventäminen Etuylätukivarren pääosa tehdään Domex 700M -teräksestä

Etuylätukivarren pääosa tehtiin Docol® HR 700 LA -teräksestä, johon tulee "taivutettu alaosa", minkä ansiosta ajoneuvo kevenee 2,72 kiloa.

Chrysler Purchasing and Engineering määräsi, että DS-ylätukivarren painoa oli kevennettävä siten, että se vastaisi kylmävedetystä teräslangasta valmistetun ylätukivarren massaa. Se oli 1,3 kiloa kevyempi kuin Iroquosin tuolloin Dodge Ramille valmistama DR-ylätukivarsi.

Ratkaisu

Esiin nousi yksi selkeä ratkaisu: uusi kevytrakenteisempi malli, joka on tehty huomattavasti lujemmasta teräksestä. Iroquois valitsi SSAB:n Docol® HR 700 LA -teräksen. Docol® HR 700 LA on kuumavalssattu hienoraeteräs, jonka myötölujuus on 700 MPa. Sen myötölujuus on siis kaksinkertainen verrattuna Dodge Ramin DR-ylätukivarressa käytetyn hienoraeteräksen myötölujuuteen (340 MPa). Koska ylätukivarren kuormitus sijoittui pitkin varren tasoa, oli selvää, että ohuemmalla poikkileikkauksella varustettu uusi rakenne, joka on muuten suunnilleen saman mallinen, tarjoaisi huomattavasti tehokkaamman ratkaisun.

Tulos

DS-ylätukivarsi on 1,36 kiloa kevyempi kuin DR-ylätukivarsi ja sillä saavutettiin Chryslerin painotavoite toiminnallisista ominaisuuksista tinkimättä. Ajoneuvon kokonaispainosäästö on näin 2,72 kiloa.


Tällä hetkellä Docol®-ia testataan monissa alustojen käyttösovelluksia koskevissa projekteissa.

pyydä testimateriaalia

 

Muut tuotteet

Tilaa maksuton, kerran kuukaudessa julkaistava Katsaus autoteollisuuden maailmaan -uutiskirjeemme, joka sisältää ajankohtaisia ja yksityiskohtaisia liiketoimintaasi vaikuttavia asioita käsitteleviä artikkeleita.

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt tietosuojalausekkeemme.