5
Docol kilpa-autoissa

Valkoinen Docol-logo

SUURI NOPEUS EDELLYTTÄÄ SUURTA TURVALLISUUTTA

Moottoriurheilun äärimmäinen tavoite on nopeammin liikkuminen –  ja siinä on aina parantamisen varaa. Sen vuoksi olemme valmistaneet Docol® R8 -putken erikoislujasta teräksestä, joka on tavallista terästä vahvempaa, turvallisempaa ja tasalaatuisempaa. Sen avulla voidaan rakentaa kilpa-auton alustoja ja komponentteja, jotka takaavat parhaan suorituskyvyn. Se asettaa sinut etulyöntiasemaan niin verstaalla kuin myös kilparadalla. 

Tiukat toleranssit, vakaat ominaisuudet

Muissa materiaaleissa esiintyy monesti variaatioita, minkä vuoksi eri osat käyttäytyvät eri tavalla, vaikka ne olisikin suunniteltu samanlaisiksi. Docol® R8 -putkien tasalaatuisuus mahdollistaa sellaisten rakenteiden ja alustojen kehittämisen, jotka tarjoavat samoja hyviä ominaisuuksia kerta toisensa jälkeen.

Turvallisuutta ilman kompromisseja

Docol® R8 -putkella on erinomainen sitkeys, mikä vähentää murtumisriskiä – siitä on hyötyä niin törmäyksessä kuin myös silloin, kun kuljettajaa yritetään saada pois autosta. Testit ovat osoittaneet, että romuttuneen alustan läpi leikkaaminen on helpompaa, kun ajoneuvossa on käytetty Docol® R8 -putkia. Docol® R8 -rakenteen väsymissykli on suurempi, ja siihen tulee epätodennäköisemmin rasituksen aiheuttamia murtumia lämmölle altistuneissa kohdissa.

Helppo hitsata

Yksi Docol® R8 -putken kilpainsinööreille ja -mekaanikoille tarjoamista eduista on sen hitsattavuus. Alhaisen seosmetallipitoisuuden ja puhtaan oksidittoman pinnan ansiosta Docol® R8 -putken hitsaaminen kiinni muunlaiseen teräkseen on helppoa. Esikuumennusta ei tarvita, ja hitsauskohtien ominaisuudet ovat lähellä itse materiaalin ominaisuuksia.

Tarkistettu ja hyväksytty

Docol® R8 -putki on läpikäynyt kattavat testit ja arvioinnit. Sillä on SFI-hyväksyntä. NHRA, SCCA, BMW Car Club, Powri ja Can Am Sprint Series ovat virallisesti hyväksyneet Docol® R8 -putken. Sitä käytetään kiihdytysautoissa, kilpa-autoissa, Midget car -autoissa, moottoripyörissä, urheiluautoissa, uusissa malleissa, viritetyissä autoissa ja karting-autoissa.

Docol® R8 -putken tiedot

Hitsausohjeet

Docol® R8 -putken hitsattavuus on erinomainen. Hitsausvirheiden todennäköisyys on pieni alhaisen CE-arvon, alhaisen epäpuhtauksien määrän ja puhtaan oksidittoman pinnan ansiosta. Muutosvyöhykkeen leveyden pitämiseksi niin pienenä kuin mahdollista suosittelemme lämmöntuonnin pitämistä niin pienenä kuin mahdollista.
Sekä TIG/GTAW:a että MAG/GMAW:a varten suositellaan seuraavaa täyteainetta: AWS A5.28 ER80X.-X ja AWS A5.28 ER110X.-X. Hitsausparametreja on ehkä muokattava.

Rullamuovattu ja hitsattu

Docol® R8 -putki on rullamuovattu ja hitsattu. Alhaisen seosmetallimäärän vuoksi hitsaussaumojen ominaisuudet ovat erittäin lähellä itse materiaalin ominaisuuksia. Suurimmassa osassa kokoja ei ole lainkaan hitsausliitoksia, minkä ansiosta putket ovat täydellisen ympyrän muotoisia. Niitä voidaan käsitellä ilman, että hitsaussauman paikkaa tarvitsisi miettiä. Näin putket voivat myös mennä teleskooppimaisesti toistensa sisään. 
Docol® R8 -putken poikkileikkauksessa seinämän paksuus on tasainen ja reikä on tasan keskellä.

Ympyräputkien taivutus

Docol® R8 -putkea voi taivuttaa tavallisilla taivutustyökaluilla. Putken halkaisijasta ja paksuudesta riippuen voidaan tarvita tuurnaa ja palloa, jotta putki ei pääse nurjahtamaan tai poimuttumaan. 
Pienin taivutussäde, kun taivutuskulma on 90°, on 2,5 x ø. Taivutetun kohdan suurin sallittu halkaisijan pieneneminen on 5 %.
See where to use Docol