5
Asiakasesimerkkejä Kevyemmät kuorma-autojen rungot tuovat voittoja

 
Tilaa jo tänään Special Steelsin uutiskirje
ja saat viimeisimmät uutiset Hardoxista sähköpostiisi

 

TILAA UUTISKIRJE

Kevyemmät kuorma-autojen rungot tuovat voittoja

Kun Longmei Engineeringin kuljettajat näkivät yrityksen uusien kuorma-autojen ohuemmat rungot, he olivat aluksi varsin skeptisiä. Parin kuukauden kuluttua skeptisyys oli kuitenkin vaihtunut luottamukseksi: Hardox® todisti käytännössä, että se kestää suurempia kuormia.

Haaste

Longmei Engineeringillä on noin 100 kuorma-autoa, jotka kuljettavat vuosittain lähes 12 miljoonaa tonnia maata ja kiviä Yunnanin maakunnassa Kiinassa sijaitsevasta Xiaolongtanin hiilikaivoksesta. Kullekin autolle kertyy vuosittain 100 000 ajokilometriä, joten yritys tiesi, että matkakohtaisten kustannusten pienentäminen johtaisi merkittäviin säästöihin. Longmein tehtaanjohtaja Chen Haon mukaan yritys tiesi, että autojen runkojen uudelleensuunnittelu parantaisi kustannustehokkuutta.

Ratkaisu

SSAB:n teknikot neuvottelivat asiasta Longmein insinöörien kanssa ja osoittivat näille, että ohuempien Hardox®-levyjen avulla voitaisiin keventää autojen omapainoa ja kasvattaa niiden hyötykuormaa.

”Halusimme kokeilla jotakin uutta. Tapasimme SSAB:n edustajia tiheään tahtiin, ja heidän tekninen tiiminsä näytti meille esimerkkejä Euroopassa käytetyistä kuorma-autojen rungoista. Pidimme rungoista, joten päätimme testata Hardox®-terästä”, Chen muistelee.

Valmiit rungot saivat asiakkaan hämmästymään.

”Hämmästyimme aluksi toden teolla, eivätkä kuljettajamme uskoneet, että niin ohut levy kestäisi suurempaa kuormaa. Parin kuukauden käytön jälkeen kuljettajat kuitenkin totesivat, että uudet Hardox®-rungot suoriutuivat tehtävästään erinomaisesti”, Chen kertoo.

Kaikki yrityksessä olivat sitä mieltä, että Hardox®-teräksen käyttöä kannatti jatkaa. Samalla yritys päätti siirtyä käyttämään U:n muotoisia runkoja painon alentamiseksi ja kapasiteetin lisäämiseksi vielä entisestään. Tulokset olivat erinomaisia. Chen kertoo, että Hardox® 450:n ansiosta Longmei pystyi keventämään runkoja 4,6 tonnista 3,5 tonniin.

”Koska teemme maansiirtotöitä, kuorma-auton omapaino on meille erittäin tärkeä tekijä”, Chen toteaa.

”Kiinalaiset runkojen valmistajat käyttävät usein vahvikkeissa pehmeää terästä. Hardox® 450:n kanssa ei kuitenkaan tarvitse käyttää jäykisteitä, ja tästä on suunnittelussa erittäin paljon hyötyä”, Longmein suunnittelu- ja tuotantopäällikkö Sun Mangui selittää.

Edut asiakkaalle

  • Kuorma-autojen runkojen paino keveni 4,6 tonnista 3,5 tonniin, joten autot pystyvät kuljettamaan kullakin ajokerralla useita tonneja enemmän maata.
  • Suurempi hyötykuorma on tuonut tuottoa sijoitukselle jo puolessa vuodessa.
  • Uudenlaiset tekniset ongelmat on voitu ratkaista, kun yritys on laajentanut uusille markkinasegmenteille.
  • Ensiluokkaisella teräksellä on suunnittelun kannalta enemmän etuja kuin pehmeällä teräksellä.