Asiakasesimerkki

Mantellan uusi pitkäikäinen kippiperävaunu on suunniteltu kestämään ja pienentämään kustannuksiav

15.10.2020 6 min luettu

Hardox 500 Tuf -kulutuslevystä valmistettu punainen Fire Fox -rekka siltaa ylittämässä

Tapaustiedot

Tuotteet Hardox® 500 Tuf
Maa Italia
Yritys Mantella
Teollisuusala Perävaunujen ja kippilavojen valmistus
Brand program Hardox® In My Body

Puoliperävaunujen valmistaja Mantella päivitti designinsa uuden Hardox®-teräksen Hardox® 500 Tufin avulla. Yhtiö otti suunnittelussa harppauksen eteenpäin hyödyntämällä SSAB:n erikoislujia teräksiä. Muutos mullisti innovatiivisen Stratosphere-kippiperävaunun designin ja siivitti edut hurjaan nousuun.

510 kg kevyempi kippiperävaunun alusta ja runko

Hankausta kestävän Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyn käyttäminen rungossa ja Strenx® 960 -teräksen käyttäminen alustassa kevensi painoa yhteensä 510 kg edelliseen malliin verrattuna. Jokaisen kuljetuksen hyötykuorma on siis 510 kg suurempi. Hyötykuorman kasvattaminen on myös kaikkien asiakkaiden toive. Uudistettu perävaunudesign voitti kansainvälisen Swedish Steel Prize -palkinnon vuonna 2018.

Mantellan kippiperävaunu on yli 500 kg tavanomaisia malleja kevyempi. Hardox® 500 Tuf -kulutuslevystä valmistettu U:n muotoinen runko painaa 365 kg vähemmän ja Strenx® 960 -teräksestä valmistettu alusta 145 kg vähemmän kuin aiemmin. Vaakasuuntaiset tukilistat tekevät rungosta jäykemmän, minkä ansiosta se ei taivu kippaamisen aikana.

Hankausta kestävästä Hardox 500 Tuf -kulutuslevystä valmistetusta punaisesta Stratosphere-kippiperävaunusta kaadetaan materiaalia

Kevyempi paino edistää kestävää kehitystä puoliperävaunuissa

Mantella S.r.l. on Etelä-Italiassa Lamezia Termen kaupungissa toimiva perheyritys. Yritys on asettanut kunnianhimoiseksi tavoitteekseen suunnitella entistä vahvempia ja kevyempiä puoliperävaunuja, joiden hyötykuorma on tavallista suurempi ja jotka pienentävät samalla polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä. Päästövähennykset ovat tärkeitä, sillä Euroopan ympäristökeskuksen mukaan maantiekuljetusten osuus Euroopan kokonaispakokaasupäästöistä on 17,5 %. Vuoteen 2050 mennessä päästöjen pitäisi olla vähintään 60 % vuoden 1990 päästöjä pienempiä, ja tämän jälkeen päästöjä pitäisi vähentää tiukalla otteella kohti nollatavoitetta.

”Olemme edistämässä kestävää kehitystä vähentämällä polttoaineenkulutusta ja tonnikilometrikohtaisia CO2-päästöjä. Kaikki yrityksessämme ovat osallistuneet tämän kevyen kippiperävaunun kehittämiseen – suunnittelijoista ja tuotantotyöntekijöistä aina yrityksen johtoon ja hankintaosastoon. Stratosphere-perävaunuissa hyödynnetään SSAB:n erikoislujien terästen kuten Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyn kaikkia etuja. Kehitämme toki muitakin kippiperävaunumallejamme entistä vahvemmiksi ja kevyemmiksi”, kertoo Mantellan tehtaanjohtaja Gregorio Mantella.

Lähikuva punaisesta Stratosphere-kippiperävaunusta, jossa näkyy Hardox In My Body -logo

Hardox® 500 Tuf keventää kippiperävaunurunkoa 365 kg 

Mantellan Stratosphere-perävaunuissa on pitkäikäinen Hardox® 500 Tuf -kulutuslevystä valmistettu runko, joka on markkinoilla vertaansa vailla. Uusi Hardox®-teräslaatu sopii ihanteellisesti kippiperävaunujen runkoihin. Se pidentää niiden käyttöikää ja on yhtä kovaa kuin aiemmin käytetty Hardox® 450 -teräs.

Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyn paremman kulutuskestävyyden ansiosta Mantella pystyi pienentämään levypaksuutta yhdellä millimetrillä. Tämä keventää rungon painoa keskimäärin 365 kg. 

Levyjen ohentaminen on mahdollista Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyn paremman kovuuden, erinomaisen sitkeyden ja iskunkestävyyden ansiosta. Kippiperävaunun teräs on vielä vuosienkin käytön jälkeen niin paksua, että rungon eheys ei vaarannu.

Hardox®  500 Tuf -kulutuslevyissä yhdistyvät kaikki Hardox®  450- ja Hardox®  500 -kulutusterästen parhaat ominaisuudet. Kovuuden vaihteluväli on poikkeuksellisen pieni, vain 475–505 HBW. Suhteellinen käyttöikä voi olla 30–50 % pidempi Hardox® 450 -teräkseen verrattuna. Sitkeytensä ansiosta teräs kestää erittäin hyvin teräviä ja kovia iskuja kulumatta ja murtumatta. Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyn taattu iskusitkeys on 27 J 20 °C:ssa . 20 mm:n levylle tyypillinen arvo on 45 J 40 °C:ssa. 

Hardox-kulutuslevystä valmistetusta kirkkaanpunaisesta Fire Fox -kippiperävaunusta kaadetaan hankaavaa kiviainesta

Tukeviksi suunniteltuja pitkäikäisiä perävaunurunkoja

Kun puoliperävaunussa käytetään ohuempaa materiaalia, sen runko on suunniteltava kauttaaltaan jäykäksi ja vakaaksi. Runko altistuu kovalle kuormitukselle, kun se nostetaan täyteen lastattuna pystyyn eteen asennetulla hydraulisylinterillä. Jos runkoa ei ole suunniteltu oikein, sen reunat saattavat vääntyä äkillisesti.

Välttääkseen tämän Mantella muokkasi runkoa monin eri tavoin, esimerkiksi lisäämällä sivupaneeleihin vaakasuuntaiset tukilistat. Näin rungosta saatiin kauttaaltaan riittävän jäykkä. Myös hydraulisylinteri, yläkiskot, takarunko ja kippiakseli suunniteltiin uudelleen niiden vääntöjäykkyyden parantamiseksi.

Uusi perävaunudesign parantaa tuottavuutta ja suorituskykyä

Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyyn vaihtamisen lisäksi Mantella haastoi vakiintuneet käytännöt ja päätti valmistaa alustan pitkittäispalkit taivuttamalla ne yhdestä Strenx® 960 -nauhasta hitsauksen sijaan.

Stratosphere-malliston uudet perävaunurungot painavat saman verran kuin alumiiniset, mutta tuovat lisäksi mukanaan kaikki teräksen kestävyyteen, väsymislujuuteen ja tuotantoon liittyvät edut. Mantella ei siis tarjoa asiakkailleen vain 145 kg kevyempää alustaa,  vaan myös entistä parempia mekaanisia ominaisuuksia ja helpompaa käsiteltävyyttä ajettaessa.

”Stratosphere 3.0 -perävaunun käyttäjät sanovat saavuttaneensa samalla työmäärällä suuremman hyötykuorman, paremman vakauden tien päällä täydessä lastissa ja merkittäviä säästöjä polttoaine- ja rengaskuluissa aiempiin malleihin verrattuna”, Mantellalta kerrotaan.

Tarkastelussa punaisen kippiperävaunun runko. Hardox 500 Tuf -kulutuslevy tekee rakenteesta kulutusta ja väsymistä kestävän
infografiikka säästöistä

Innovatiivinen perävaunuteräs ja -design tuovat mukanaan säästöjä

  • Stratosphere-kippiperävaunun runko on 365 kg ja alusta 145 kg kevyempi kuin aiemmassa mallissa, minkä ansiosta jokaisen kuljetuksen hyötykuorma on 510 kg suurempi.
  • Tämä kuluttaa 12 000 litraa vähemmän polttoainetta ja pienentää CO2-päästöjä 30 tonnilla 12 käyttövuoden aikana (120 000 km vuodessa, täyttöaste 75 %, 47 l/100 km – 25 l/100 km).
  • Ajoneuvo voi säästää 0,07 euroa kilometriä kohden eli 8 400 euroa vuodessa, joten se maksaa itsensä takaisin 4–5 vuodessa (COMPETE-raportti, Euroopan komissio).

 

Käytämme tästä nimitystä ”EcoUpgraded”.

Kulumisnopeuden määrittäminen Hardox® WearCalc -ohjelmistolla

SSAB:n WearCalc-ohjelmiston avulla voit tehdä laskelmia kulumisesta jo ennen perävaunun valmistamista. Kuvaan on merkitty eri väreillä kuormitus, joka aiheutuu lastin purkamiseen liittyvästä liukukulumisesta. Laskelmat antavat valmistajalle suosituksia sopivien materiaalien valintaan ja kulumista ehkäisevään suunnitteluun.

Monivärinen kippiperävaunun runko, jossa näkyvät liukukulumisen aiheuttaman kuormituksen eri asteet

Asiakkaat ympäri maailmaa käyttävät Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyä kippiperävaunuissaan

dumpperi

Brittiläinen Thompsons käyttää Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyä kippiperävaunuissaan

”Hardox 500 Tuf -kulutuslevyn parempi kulutuskestävyys mahdollistaa ohuempien levyjen käyttämisen pitkästä käyttöiästä tinkimättä”

Zetterbergsin dumpperien elinkaari piteni jopa 40 prosentilla

”Otettuamme käyttöön Hardox 500 Tuf -kulutusteräksen dumpperiemme käyttöikä piteni jopa 40 prosenttia.”

dumpperi

Haluatko vaihtaa parempaan?

Täytä seuraavat tiedot, jotta voimme ottaa sinuun yhteyttä ja vastata kysymyksiisi:

5