

Ilmastokorroosionkestävät SSAB Weathering- ja COR-TEN®-teräkset säästävät kustannuksia ensimmäisestä käyttöpäivästä alkaen. Siksi ne ovatkin ihanteellinen rakennusmateriaali silloille. Toisin kuin monien muiden teräsrakenteissa käytettyjen terästen tapauksessa, SSAB Weathering -teräksiä ei tarvitse maalata, mikä vähentää niiden ylläpitokustannuksia merkittävästi. Jos säänkestävästä teräksestä rakennettu silta tai rakennelma kuitenkin päätetään maalata, uudelleenmaalauksia tarvitaan huomattavasti harvemmin kuin tavallisen teräksen tapauksessa.
Koska sillat ja rakenteet on rakennettava lujista materiaaleista, SSAB Weathering- ja COR-TEN®-teräkset ovat erinomainen valinta, sillä niiden myötölujuus on jopa 960 MPa. Näin voidaan luoda kevyempiä rakenteita, jotka on helpompi kuljettaa ja pystyttää. Tavallisten terästen tavoin myös säänkestävät teräkset vastaavat nykyaikaisen sillanrakennuksen tarpeisiin, joita ovat esimerkiksi nopea rakentaminen, joustava suunnittelu ja rakentaminen vaativiin kohteisiin. Tämän lisäksi ne vielä näyttävät upeilta. Sillanrakentajat eri puolilla maailmaa käyttävät SSAB Weathering -teräksiä ylpeinä työnsä jäljistä.Koska SSAB Weathering- ja COR-TEN®-teräsrakenteiden pintaan muodostuu ajan myötä hapettumisen yhteydessä patinakerros, niitä ei tarvitse maalata. Patina suojaa maalin tavoin sen alla olevaa terästä. Maalista poiketen patina ei kuitenkaan halkeile eikä säröile, eikä sitä tarvitse uusia. Tämä luonnollisestikin tuo merkittäviä säästöjä ylläpitokustannuksiin sekä ajassa että rahassa mitattuna. Itse asiassa säänkestäviä teräksiä ei tarvitse pintakäsitellä lainkaan, koska patinoitumisprosessi on täysin luonnollinen, ja tästä syystä myös tuotantokustannukset jäävät pienemmiksi.
Jos SSAB Weathering -teräksestä rakennettu silta tai muu rakenne päätetään maalata, uudelleenmaalauksia tarvitaan harvemmin kuin jos olisi käytetty tavallista terästä.SSAB Weathering- ja COR-TEN®-terästen ympäristöjalanjälki on huomattavasti pienempi kuin tavallisilla teräksillä. Maalauksen ja uudelleenmaalausta edeltävän maalinpoiston lähiympäristöön aiheuttamilta päästöiltä ja saasteilta voidaan välttyä kokonaan, jos silta jätetään maalaamatta. Lisäksi SSAB Weathering -teräkset ovat 100-prosenttisesti kierrätettäviä, mikä on monissa nykypäivän infrastruktuuriprojekteissa ratkaiseva tekijä.
Säänkestävillä teräksillä voidaan lisäksi korvata puurakenteita, jolloin haitallisia kyllästysaineita ei tarvita lainkaan.
Siltojen ja muiden rakenteiden perinteisiä valmistusmateriaaleja käytettäessä valinnanvaraa ei tavallisesti ole, vaan rakenne on maalattava, kuten tavallista terästä käytettäessä, tai jätettävä käsittelemättä, kuten betonia käytettäessä. SSAB Weathering- ja COR-TEN®-teräksiä käytettäessä molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia.
Maalin tarttuvuus säänkestävään teräkseen on erinomainen, ja teräksen patinoitumisominaisuus tekee pinnasta itsestäänkorjautuvan, mikä hidastaa korroosiota.
SSAB Weathering -teräsrakenteissa huokoisen ruostekerroksen kautta etenevä korroosio ei ole samanlainen ongelma kuin hiiliteräksen tapauksessa. Nämä tekijät yhdessä jopa kaksinkertaistavat säänkestävän teräksen maalipinnan kestoiän tavalliseen teräkseen verrattuna. Nyrkkisääntönä on, että tavallisesta teräksestä valmistettu silta on maalattava kaksi kertaa useammin kuin SSAB Weathering -teräksestä rakennettu silta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että maalattu säänkestävä teräs säilyttää edustavan ulkonäkönsä pidempään.
SSAB Weathering- ja COR-TEN®-teräksillä on muiden tärkeiden materiaalien ja komponenttien tavoin omat käyttösuosituksensa. Voit lukea niistä lisää täältä.
Kaikissa infrastruktuuriprojekteissa myös rakenteiden ulkoasulla on merkitystä, ja tämä koskee erityisesti siltojen ja tornien kaltaisia suuria rakennelmia. SSAB Weathering -terästen patina tunnetaan erityisesti siitä, miten saumattomasti se sulautuu ympäristöönsä – varsinkin maaseudulla. Patinoituva teräs voi myös pehmentää esimerkiksi betonirakenteiden tai muiden sellaisten rakennelmien ulkoasua, jotka muutoin erottuisivat häiritsevästi ympäristöstään.
On tärkeää muistaa, että säänkestävien terästen väri ja pinta muuttuvat ajan myötä niiden altistuessa erilaisille sääolosuhteille.
Vuonna 1889 valmistui yksi maailman tunnetuimmista rakennelmista: Eiffel-torni. Tämä 324 metriä korkea ja 7 300 tonnia painava torni oli aikansa arkkitehtoninen ja tekninen mestariteos. Tornin rakentanut Gustave Eiffel valitsi materiaaliksi takoraudan. Mutta mitä olisi tapahtunutkaan, jos hän olisi takoraudan sijaan voinut valita säänkestävän teräksen?
Jos tornia ei olisi maalattu, maalia olisi säästynyt 8,6 tonnia vuodessa, sekä tietysti kaikki maalaamiseen kuluvat henkilötyötunnit. Tähän mennessä maalia olisi säästynyt yhteensä hämmästyttävät 1 092 tonnia. Se on varsin paljon, jos otetaan huomioon, että patina ajaisi saman asian.
SSAB Weathering- ja COR-TEN®-teräksiä voidaan toimittaa joko varastosta tai suoraan tehtaalta. Saatavilla on myös pienempiä määriä testitarkoituksiin.
Voit pyytää säänkestävien SSAB Weathering- ja COR-TEN®-terästen hintatiedot ja tilausohjeet puhelimitse tai sähköpostitse.