Vaikeakulkuinen maasto. Hyytävä kylmyys. Huonot tiet, tai toisinaan ei tietä lainkaan. Siperialaisen NovosibARZ-yrityksen valmistamat kuorma-autot ja perävaunut toimivat yhtä hyvin metsässä, tiellä ja päällystämättömillä reiteillä ankarissa olosuhteissa.
Yritys aloitti vuonna 1968 kuorma-autokorjaamona silloisen Neuvostoliiton Siperiassa Novosibirskin kaupungissa. 2000-luvun alussa yritys laittoi uutta vaihdetta silmään ja alkoi valmistaa puoliperävaunuja puutavaran kuljettamiseen. Nykyään NovosibARZ on markkinoiden johtava puutavara-autojen ja puoliperävaunujen valmistaja Siperiassa ja Venäjän Kauko-idässä. Yritys seuraa markkinoiden trendejä kehittääkseen uusia malleja vaativan alan tarpeisiin.
NovosibARZ on monien huipputason kuorma-autobrändien, kuten Manin, Scanian ja Volvon, sertifioitu yhteistyökumppani. Tammikuussa 2017 yritys korvasi puutavaraperävaunujen tolpissa ja pankoissa käyttämänsä 10HSND-teräksen SSAB:n Strenx® 700 -teräksellä.
”Nykyään käytämme erikoislujaa Strenx-rakenneterästä puutavaraperävaunujen runkoihin ja tolppiin sekä Manin, Volvon ja Scanian alustojen päällysrakenteisiin”, NovosibARZin toimitusjohtaja Vadim Ananchenko kertoo.
Strenx® 700, jonka myötölujuus on 700 Mpa (101,5 ksi), on erikoisluja rakenneteräs, jota käytetään raskaissa kuorma-autoissa ja perävaunuissa. Se on yksi Strenx®-teräslaaduista, joiden myötölujuus on 600–1300 Mpa (87–188.5 ksi). Sitä on saatavilla levynä, nauhana, putkena ja osina paksuuksilla 0,7–160 mm. Teräs on erittäin lujaa, helposti muovattavaa ja hitsattavaa ja sillä on suuri iskusitkeys, minkä ansiosta sillä pystytään keventämään perävaunun painoa ja parantamaan kuormitettavuutta. Painon vähentäminen on tärkeää, sillä kaikki vähennetyt kilot kasvattavat kapasiteettia, vähentävät polttoaineenkulutusta ja pienentävät hiilijalanjälkeä.
Ananchenko lisää, että tärkein syy teräslaadun vaihtoon oli Strenx® 700 -teräksen tarjoama merkittävä parannus lujuudessa ja kestävyydessä aiemmin käytettyyn materiaaliin verrattuna. Tuloksena tuotteiden elinkaari piteni jopa 25 prosenttia. Lisäksi Strenx® 700 -terästä voidaan käyttää ohuempana kuin tavanomaista terästä, joten NovosibARZ pystyy tekemään puutavaraperävaunujen tolpista erityisen ohuita ja kevyitä.
”NovosibARZ-perävaunuja käytetään maailman ankarimmissa olosuhteissa”, NovosibARZin talousjohtaja Natalia Ananchenko kertoo. ”Jotta tuotteemme toimivat tehokkaasti ja hyvin olosuhteissa, joissa usein ei ole edes tieverkostoa, joissa lämpötila voi laskea talvella –50 asteeseen ja joissa puutavaraa voidaan joutua kuljettamaan yli 300 kilometriä yhteen suuntaan, ne on valmistettava luotettavasta materiaalista!”
”Siksi päätimme siirtyä käyttämään SSAB:n Strenx-rakenneterästä vaativimmissa tuotteissamme”, hän kertoo.