5
Lisää hyötykuormaa ja polttoainetehokkuutta

 

Tilaamalla neljä kertaa vuodessa ilmestyvän uutiskirjeemme
pysyt ajan tasalla Strenx®-rakenneteräksiin liittyvistä uutisista

 

Tilaa uutiskirje

Lisää hyötykuormaa ja polttoainetehokkuutta

TRIEL-HT, yksi Brasilian ja Latinalaisen Amerikan johtavista maatalouden ja teollisuuden kuljetuskalustovalmistajista, hyödynsi Strenx-rakenneterästä uuden kolmiakselisen säiliöpuoliperävaunun kehittämisessä. Mikä oli tulos?  Viiden prosentin lisäys kuormauskapasiteettiin ja merkittävät kustannussäästöt.

Brasilialainen TRIEL-HT on perheomisteinen yritys, joka valmistaa edistyksellisiä teknisiä logistiikkaratkaisuja maantie-, maatalous-, teollisuus- ja erikoiskuljetuksiin. Yrityksen tuotteita pidetään yleisesti alan parhaina, ja maineensa ylläpitääkseen TRIEL-HT pyrkii aina tarjoamaan asiakkailleen entistä suorituskykyisempiä ratkaisuja. 

Vastikään TRIEL-HT innovoi uuden rakenteen, joka parantaa sen kolmiakselisen säiliöpuoliperävaunun kuormauskapasiteettia. SSAB:n Strenx®-rakenneteräs oli kehitysprojektissa tärkeässä tehtävässä ja auttoi saamaan aikaan merkittäviä parannuksia.

Tavoitteena entistä parempi ratkaisu
TRIEL-HT:n säiliöperävaunujen teknisestä kehittämisestä vastaavan Elton Arenhartin mukaan uuden tuotteen kehittämiseen innoittivat kilpailu markkinoista ja halu tarjota erinomaisia ratkaisuja nestemäisten aineiden kuljettamiseen. 

”Ennen ajoneuvojen painolla ei ollut niin paljon merkitystä, koska kustannukset olivat pienemmät. Vuosien mittaan hinnat ovat nousseet odotettua enemmän, ja aloimme kartoittaa tuotteita, joilla voisimme parantaa ratkaisujamme. Sen myötä ryhdyimme myös miettimään, miten voimme kasvattaa kuormauskapasiteettia ja keventää rakennetta”, Arenhart toteaa.”

Suurempi hyötykuorma, pienemmät kustannukset
Perinteisesti kolmiakselisilla säiliöpuoliperävaunuilla on voitu kuljettaa enimmillään noin 35 tonnin kuormia.  Kehittämänsä Strenx-rakenneteräksestä valmistetun alustan ja uuden alumiiniseossäiliön ansiosta TRIEL-HT pystyi vähentämään perävaunun omapainoa peräti kahdella tonnilla. Uutta säiliöperävaunua käytettäessä kuorman nettopaino voi siis olla 37 tonnia. 

Arenhartin mukaan parannus on huomattava.

”Nettopainon lisäys tarkoittaa viiden prosentin tuottokasvua samalla akselikokoonpanolla ja TCGW:llä. Viiden prosentin lisäys kuormauskapasiteettiin auttaa kattamaan kustannuksia, esimerkiksi diesel-, rengas- ja huoltokuluja. Jos perävaunulla tehdään esimerkiksi neljä kuljetusta kuukaudessa, tuotto on yli 795 euroa.”

Myös reitti on huomioitava laskelmissa. Täyttöpaikalle ajettaessa säiliö on tyhjä, jolloin ajoneuvon paino on ratkaisevassa asemassa. 

”Polttoainetta säästyy, kun omapainoa on kaksi tonnia vähemmän”, Arenhart selittää.  ”Mitä suurempi ajoneuvokanta on, sitä ilmeisempiä edut ovat. Kun käytössä on 18 yksikköä, joista jokaisella on 37 tonnin kapasiteetti, kuukaudessa voidaan säästää 14 090 euroa ja lisäksi saada parempaa tuottoa.”

Ruostumattomasta teräksestä ja perinteisistä seoksista valmistettuihin säiliöperävaunuihin verrattuna Strenx®-teräksestä ja alumiiniseoksesta valmistetun TRIEL-HT:n ratkaisun takaisinmaksuaika on vain kymmenen kuukautta. 

Painopiste innovaatioissa
Uuden alustan tuotekehitys sujui nopeasti ilman suuria vaikeuksia tai esteitä. TRIEL-HT:n johtajan Marciano Dallan mielestä hanke on osoitus raaka-aineen laadusta.

”SSAB:n erikoislujat teräkset mahdollistavat innovatiivisten tuotteiden kehittämisen. Ymmärrämme Strenx®-rakenneteräksen edut ja valmistamme sen avulla entistä vahvempia ja kevyempiä tuotteita. Omapainon pienentämisestä, suorituskyvyn parantamisesta ja käyttöiän pitenemisestä on meille merkittävää hyötyä. Lisäksi saamme projekteihimme palveluja, asiantuntemusta, resursseja ja suosituksia SSAB:n teknisestä tuesta”, Dalla kuvailee. 

”Puoliperävaunun kehitystyö osoittaa, että olemme oikeilla jäljillä ja teemme asiakkaamme tyytyväisiksi toimittamalla tuotteita, jotka täyttävät tehtävänsä tilanteessa kuin tilanteessa.”