5
Asiakasesimerkkejä Uusi hyötyajoneuvonosturi Strenx® korkean suorituskyvyn rakenne-teräksestä

Uusi hyötyajoneuvonosturi Strenx® korkean suorituskyvyn rakenne-teräksestä

Työn tehostaminen, turvallisuus ja hyötyajoneuvojen tehokas käyttö – siinä tavoitteet, jotka uusi Haulerman-nosturi nyt lunastaa. Se tekee tavallisesta pakettiautosta hyötyajoneuvon, joka pystyy lastaamaan, kuljettamaan ja purkamaan monipuolisesti muutoin hankalia ja painavia taakkoja.

Idea uuteen Haulerman-nosturiin lähti käytännön tarpeesta. Idean isä, pitkän linjan konepajayrittäjä Raimo Kiviniemi oli hakemassa uusia kaasupulloja verstaalle firman pakettiautolla. Pullot ovat hankalan mallisia, painavia ja niiden käsittelyn on sujuttava turvallisesti. Miten tämän asian voisi ratkaista paremmin, Raimo Kiviniemi mietti. Siinä tuli samalla lausutuksi Haulerman-nostureiden syntysanat.

Strenx® teräs mahdollistaa kevyen rakenteen turvallisuudesta ja vahvuudesta tinkimättä

Nyt vuosien tuotekehityksen tuloksena on valmiina nosturisarja, joka ratkaisee työergonomiaan liittyvät ongelmat. Eikä se ratkaise ainoastaan kaasupullojen vaan monen muunkin käsipelillä liian painavan esineen nostamisen ergonomisesti ja turvallisesti yhden henkilön voimin.

Hyötyajoneuvon nosturin tulee luonnollisesti olla kevyt, jotta se syö hyötykuormaa mahdollisimman vähän. Toisaalta sen tulee olla turvallinen ja täyttää kaikki nostureilta vaadittavat standardit. Keskeisessä roolissa on käytettävä materiaali. Ratkaisu löytyi yhteistyössä SSAB:n kanssa. Nosturissa käytetään SSAB:n korkean suorituskyvyn Strenx® 700MC rakenneterästä. Se on ohutta, mikä säästää painoa, mutta lujaa, jotta nosturilla voi turvallisesti nostaa tarvittavan taakan. Strenx® korkean suorituskyvyn rakenneteräs on sisäisen puhtautensa ja tiukkojen toleranssien ansiosta erittäin luotettava materiaali, joka takaa poikkeuksellisen suorituskyvyn ilman ylimääräistä varmuusmarginaalia. Materiaalilla on erinomainen konepajakäytettävyys, jolloin esimerkiksi hitsaaminen on helppoa.

Nosturin keveyden ansiosta ajoneuvon polttoaineen kulutus vähenee ja samoin hiilidioksidipäästötkin. Ympäristön kannalta huomattavaa on sekin, että SSAB on maailman ensimmäinen teräksen tuottaja, joka on sitoutunut hiilivapaan teräksen valmistamiseen ja koko tuotantoprosessin uudistamiseen laajan Hybrit-hankkeensa avulla. Tavoitteena on fossiilivapaan arvoketjun luominen kaivokselta valmiiksi tuotteeksi asti.

”On hienoa, että SSAB:lla on Haulermanin kaltaisia asiakkaita haastamassa osaamistamme ja valmistamiamme teräksiä. Haulermanin vaatimukset rakenteen keveydelle, kestävyydelle, muovattavuudelle sekä materiaalin soveltuvuudelle suursarjatuotantoon soveltuviin valmistusmenetelmiin asettivat SSAB:lle haasteen, joka onnistuttiin yhteistyössä ratkaisemaan Strenx® 700MC materiaalin avulla. Koska Haulerman tarvitsi materiaalilta samanaikaisesti erittäin hyvää muovattavuutta ja suurta lujuutta, tuli kysymykseen ainoastaan kuumavalssattu nauhateräs. Strenx® 700MC teräs 2mm ainevahvuudessa yhdistää suuren lujuuden, erinomaisen särmättävyyden sekä mahdollisuuden keventää nostimen puomiputkea 33% vaihtoehtoisiin ratkaisuihin verrattuna. Tämä tarjoaa erittäin merkittävän kilpailuedun Haulermanille”, sanoo SSAB:n Special Steelsin technical development manager Sami Nummela.

Nosturi seisoo omilla jaloillaan

Nosturi on oman runkonsa varassa. Se kiinnitetään auton tavaratilan lattiaan auton valmistajan ohjeiden mukaan. Nostettavien taakkojen paino ratkaisee kuinka luja runko ja nosturi tarvitaan. Modulaarisuutensa ansiosta nosturista voidaan helposti tehdä versioita myös muihin kuin pakettiauton kuorman nostotarpeisiin. ”Valmistusprosessi on kunnossa ja teräs taipuu nosturiksi toivotulla tavalla”, Raimo Kiviniemi kehuu. ”Haastavinta valmistuksessa on ollut opetella suurlujuusteräksen särmäys, mutta nyt sekin jo sujuu.

Euroopassa myydään noin kaksi miljoonaa hyötyajoneuvoa vuodessa. ja liikenteessä on noin 10 miljoonaa alle 5 vuotta vanhaa hyötyajoneuvoa. Monien autojen ja niiden työntekijöiden tehtäviä voitaisiin tehostaa Haulermanin keksinnön avulla. ”Markkina on siis valtava”, Raimo Kiviniemi miettii. ”Seuraava vaihe onkin lähteä nyt tosissaan markkinoimaan tuotetta.”

Kuvateksti: Haulerman Oy:n toimitusjohtaja Raimo Kiviniemi on tyytyväinen Strenx® teräksestä tuotekehityksen synnyttämään uutuuteen. ”Se ratkaisee hankalien esineiden turvallisen nostamisen ongelman”, hän iloitsee.