Tehdaspäällikkö Pentti Heikkinen kertoo, että painon pienentäminen on yksi Nopan Metallin tärkeimmistä tavoitteista ja että se oli yksi tärkeimmistä syistä SSAB:n Strenx® 1100 MC -teräksen valintaan.
"Erikoislujan teräksen ja hyvän suunnittelutyön ansiosta ajoneuvon painon pienentäminen ja hyötykuorman suurentaminen onnistuvat", Heikkinen toteaa. "Tämä puolestaan johtaa pienempiin kuljetuskustannuksiin samalla kun polttoaineenkulutus ja päästöt vähenevät."
Siitä lähtien, kun Nopan Metalli perustettiin vuonna 1937, se on valmistanut laitteita kuljetusteollisuuteen. Sen pääasiallisia tuotteita ovat mm. junanvaunujen ja terminaalivaunujen puutavaratelineet ja sekä voimalaitoksissa käytettävät komponentit ja teräsrakenteet.
Nopan Metalli valitsi Suomen puutavarateollisuudessa sekä rautateillä että terminaaleissa käytettäviin puutavaratelineisiinsä SSAB:n Strenx® 1100 MC -teräksen. Junanvaunuja käytetään pitkillä matkoilla, terminaalivaunuja puolestaan suljetuilla alueilla ja ne kantavat erittäin raskaita kuormia. Heikkinen selittää, että molemmissa käyttökohteissa telineiden materiaaleihin kohdistuu hyvin suuria vaatimuksia.
"Sen lisäksi, että saimme hyvät mahdollisuudet keventää rakenteiden painoa, olemme havainneet, että Strenx® 1100 MC -teräksellä on erittäin hyvät konepajaominaisuudet", hän lisää. "Sitä on helppo leikata, taivuttaa ja hitsata."
Yritys hyödyntää SSAB:n tarjoamia toimitusmahdollisuuksia myös esikäsitellyissä tuotteissa, minkä ansiosta se pystyy säätelemään omaa kapasiteettiaan joustavasti sekä käyttämään suurikokoisempia kappaleita.
* Aiemmin Optim 1100 QC.