Asiakasesimerkki

Strenx®-teräksestä valmistettu Fesan-perävaunualusta edistää liiketoimintaa

15.4.2021 6 min luettu

Kiiltävänharmaa ja punainen puoliperävaunu-dumpperi, jossa on Fesan- ja Hardox® in My Body -logot.

Tapaustiedot

Maa Turkki
Yritys Fesan Makina
Teollisuusala Perävaunujen ja kippilavojen valmistus

Asiakastyytyväisyys on turkkilaiselle perävaunu- ja kippilavavalmistajalle Fesan Makinalle kaikki kaikessa. Kun asiakkaat alkoivat kysellä vahvempia ja kevyempiä laitteita, yritys vastasi toiveeseen. Fesan valitsi uuteen kippilava-alustaansa Strenx®-rakenneteräksen pitääkseen asiakkaat tyytyväisinä ja säilyttääkseen markkinajohtajan asemansa.

”Asiakkaiden hymy tekee meidät onnelliseksi”, sanoo Fesanin kotimaan myyntijohtaja Mehmet Baypınar. ”Turkissa meidät jo tunnetaan, ja nyt haluamme lisää huomiota muualla maailmassa. Tämän tavoitteen saavutamme Hardox®- ja Strenx®-terästen avulla.”

Turkkilainen yritys rakentaa kippi- ja puoliperävaunuja, perävaunualustoja, konttien kuljetusalustoja ja matala-alustaisia puoliperävaunuja sekä muita tuotteita valtavassa laitoksessaan Konyan kaupungissa. Osana jatkuvasti kasvavia markkinoita Fesan etsii sopimuksia myös maan ulkopuolelta. Vientitavoitteiden saavuttamiseksi Fesan pyysi SSAB:ltä uusia ratkaisuja. Kun yrityksessä alettiin käyttää Hardox®-kulutuslevyä ja Strenx®-rakenneterästä, sen tuotteet täyttivät – ja ylittivät – odotukset.

Uusi malli keventää perävaunualustaa lähes 800 kg

”Dangal-puolikippilavamalliamme käytetään mitä erilaisimpiin tehtäviin, kuten irtolastin, kuormalavojen ja romumetallin kuljettamiseen”, Baypınar selittää. ”Se kestää todella ankaria olosuhteita. Käyttämällä Strenx® 700- ja Strenx® 960 -teräksiä aiemman pehmeän teräksen sijaan olemme keventäneet perävaunualustaa lähes 800 kiloa.” Uusi kolmella sivuovella varustettu malli on mullistava. Ensinnäkin se on monikäyttöinen, sillä asiakkaat voivat kuljettaa tukkeja yhteen suuntaan ja automaattisen yläkannen ansiosta tuoda lastulevyjä tai sahanpurua toiseen suuntaan. Toiseksi se säästää aikaa ovia avattaessa. Ennen käyttäjien täytyi avata 12 kantta vasaralla ja tapeilla, ja avaamiseen ja sulkemiseen kului 90 minuuttia. Uuden mallin kätevällä kahvajärjestelmällä avaaminen kestää vain viisi minuuttia, mikä parantaa myös turvallisuutta. Lisäksi Dangal on suunniteltu helppoon ja nopeaan lastaamiseen ja purkamiseen: lastaaminen sujuu kaksi tai kolme kertaa nopeammin.

Tavallisen kuukauden aikana tehdas valmistaa noin 80 erilaista perävaunua, puoliperävaunua ja kippilavaa. Fesan käyttää 100-prosenttista Strenx®-rakenneterästä rakenneosien valmistukseen ja Hardox®-kulutuslevyä kippiperävaunujen lavoissa.

Back view of a shiny gray semitrailer dumper from Turkish company Fesan.

Tietoa Fesan Makinasta

  • Perustettu vuonna 1996. Sijaitsee Konyassa Turkin sisämaassa.
  • Valmistaa ja myy perävaunuja ja kippilavoja.
  • Turkki on pääasiallinen markkina-alue, mutta yritys on suuntaamassa maailmanmarkkinoille.
  • Yrityksen 12 000 neliömetrin tehdas on rakennettu 20 000 neliömetrin alueelle.

SSAB:n terästä käytetään Fesanin perävaunuissa ja kippiautoissa.

  • Strenx® 700 ja Strenx® 960 perävaunualustoissa ja lavojen tukiosissa.
  • Hardox® 450 -kulutuslevy ja -nauhalevy kippilavoissa.
  • Hardox® 500 Tuf -terästä käytetään uudessa mallissa.
Kaksi kypäräpäistä miestä valmistaa kappaletta erikoislujasta Strenx®-teräksestä.

Vähemmän terästä ja vähemmän jätettä erikoislujien terästen ansiosta

Yrityksen perustaja Selim Selvi toimii myös tuotantopäällikkönä. Hän tuntee teräsmateriaalit läpikotaisin.
”Käytämme levymateriaalia siksi, että se vähentää hukkamateriaalia, mistä on hyötyä sekä kustannustietoisuuden että kestävän kehityksen kannalta”, Selvi sanoo. ”Saamme SSAB:ltä sopivan kokoisia levyjä, mikä auttaa meitä valmistamaan tuotteita ilman jätettä.”

Erikoislujan Strenx®-teräksen ansiosta Fesanin kaltaiset yritykset voivat käyttää ohuempaa terästä ja säilyttää silti saman lujuuden tai jopa parantaa sitä. Kun Strenx®- ja Hardox®-teräksen yhdistelmää käytetään paksumman levyn sijaan, perävaunua kohden säästyy mallista riippuen 150–250 kg teräsjätettä, mikä säästää merkittävästi kustannuksia.

Selvi on tyytyväinen myös Strenx®-rakenneteräksen konepajaominaisuuksiin. ”Se ei murru leikatessa ja taivuttaessa”, hän sanoo. ”Tämä tietenkin helpottaa tuotantoamme.”

Hardox®- ja Strenx®-teräkset ovat lyömätön yhdistelmä kulutusta vastaan

Raskaita kuormia kuljettavien kippiautojen sivuovien on kestettävä lastin paine. Aiemman mallin ovet oli kuitenkin valmistettu pehmeästä teräksestä, mikä aiheutti muodonmuutoksia ja vakavia kolhuja. Vuonna 2015 Fesan päätti testata sivuovissa Hardox® 450 -terästä ja Strenx®-teräksestä valmistettuja tukia. Hardox®-kulutuslevyn ja Strenx®-rakenneteräksen yhdistelmä oli menestys.

”Saimme erinomaista palautetta laadusta, ja asiakastyytyväisyys oli erinomaisen korkealla tasolla”, Selvi sanoo ”Tämä on saanut meidät erottumaan markkinoilla. Olemme myös pystyneet keventämään perävaunujamme, mutta samalla lisäämään niiden lujuutta.” 

”Saimme erinomaista palautetta laadusta, ja asiakastyytyväisyys oli erinomaisella tasolla.”

Selim Selvi, Fesanin perustaja

Perävaunun paino kevenee, suorituskyky paranee ja säästöä syntyy

Suuri etu on se, että yhtiön 6,8 tonnin ajoneuvo pystyy tarjoamaan saman suorituskyvyn kuin lähes 10 tonnin ajoneuvo. Se kestää saman painon ja täyttää silti tieliikenteen ajoneuvoille asetetun 2 prosentin painonlaskumääräyksen, joka on ollut voimassa vuodesta 2011.

”Ennen kuin SSAB:n teräkset tulivat markkinoille, Turkissa käytetyt perävaunut painoivat noin yhdeksän tonnia tai hieman enemmän”, Selvi kertoo. ”Kun aloimme käyttää erikoislujia Hardox®- ja Strenx®-teräksiä, pystyimme keventämään perävaunujen painoa vaiheittain – ensin 8,8 tonniin, sitten 7,7 tonniin ja nyt 6,8 tonniin.”

”Perävaunun kevyempi paino tarkoittaa mahdollisuutta kuljettaa suurempaa hyötykuormaa, mikä puolestaan tarkoittaa loppukäyttäjälle parempaa tuottavuutta”, Selvi selittää. ”Pienempi polttoaineenkulutus auttaa käyttäjiä säästämään rahaa, mutta se on hyväksi myös kestävän kehityksen kannalta.”

Fesan on hyväksytty Hardox® In my body -ohjelmaan ja se hakee pian mukaan myös My Inner Strenx® -ohjelmaan. 

Edut asiakkaalle

  • Vahvan erikoislujan teräksen mahdollistamat ohuemmat rakenteet keventävät perävaunualustaa 800 kg
  • Entistä joustavammat ja innovatiivisemmat suunnittelumahdollisuudet auttavat vähentämään painoa ilman, että lujuus tai turvallisuus heikkenee
  • Keveytensä ansiosta ajoneuvot täyttävät tiukemmat lakisääteiset painorajoitukset
  • Vähemmän terästä tuotannossa

 

Pyydä Strenx® -päivityskonsultointi

Katso, mitä etuja Strenx® -teräkseen siirtyminen voi tarjota tuotteillesi ja liiketoiminnallesi.

Strenx®-rakenneteräs

Strenx®-rakenneteräs voi parantaa tuotteidesi lujuutta, keveyttä, turvallisuutta ja kilpailukykyisyyttä ja tehdä tuotannostasi kestävämpää. Kutsumme sitä korkean suorituskyvyn teräkseksi, sillä se tekee rakenteista kestävämpiä kuin tavallinen erikoisteräs.

Tartu tilaisuuteen!

5