Asiakasesimerkki

Strenx® 960 Plus -teräksestä valmistettu uraauurtava Mantella-perävaunualusta

19.5.2021 6 min luettu

""

Tapaustiedot

Maa Italia
Yritys Mantella
Teollisuusala Perävaunujen ja kippilavojen valmistus
Brand Program My Inner Strenx

Italialainen perävaunuvalmistaja Mantella suunnitteli hiljattain uudelleen Stratosphere-kippiperävaununsa Strenx® 960 Plus -teräksestä. Yritys toteutti merkittäviä edistysaskelia lavan ja alustan suunnittelussa käyttämällä SSAB:n erikoislujaa terästä. Muutos mullisti innovatiivisen Stratosphere-kippiperävaunun designin ja siivitti edut hurjaan nousuun.

Lava ja alusta on suunniteltu puoli tonnia kevyemmiksi

”Tavoitteemme on vähentää ajoneuvojen taarapainoa ja kasvattaa niiden kapasiteettia, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja edistää kestävää kehitystä. Olemme saavuttaneet erittäin mielenkiintoisia tuloksia tässä suhteessa erityisesti SSAB:n tarjoaman teknisen tuen ansiosta. Olemme pystyneet parantamaan suunnittelua optimoimalla kaikki Strenx® 960 Plus -teräksen edut”, Mantellan tehtaanjohtaja Gregorio Mantella sanoo.

Strenx® 960 Plus -teräksestä valmistettu perävaunualusta on 145 kg kevyempi. Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyn käyttäminen lavassa ja Strenx® 960 Plus -teräksen käyttäminen alustassa kevensivät painoa yhteensä 510 kg edelliseen malliin verrattuna. Jokaisen kuljetuksen hyötykuorma on siis 510 kg suurempi Mantellan asiakkailla.

Uusi alustarakenne = parempi tuottavuus ja suorituskyky

Mantella haastoi vakiintuneet käytännöt ja päätti valmistaa kippiperävaunun alustan pitkittäispalkit taivuttamalla ne yhdestä Strenx® 960 Plus -nauhasta. Sen sijaan, että yritys olisi valmistanut perinteisen I-palkin hitsaamalla laipat ja ristikot yhteen, se valmisti puristustaivuttamalla Z-palkin, jota ei tarvitse hitsata.

Stratosphere-malliston uudet perävaunurungot painavat saman verran kuin alumiiniset, mutta tuovat lisäksi mukanaan kaikki teräksen kestävyyteen, väsymislujuuteen ja tuotantoon liittyvät edut. Z-palkkien valmistus vie noin puolet vähemmän aikaa verrattuna hitsattuihin I-palkkeihin. Lisäksi sivuttaisjäykkyys on 10 % ja vääntöjäykkyys 12 % parempi.

Itse asiassa Z-palkkien suunnittelusta vastasivat Mantellan insinöörit ja SSAB:n tekninen kehityspäällikkö. Tällainen yhteistyö on yksi niistä eduista, joista Mantellan kaltaiset asiakkaat hyötyvät My Inner Strenx® -jäsenyyden myötä.

""
""

Vahva ja kevyt alusta, jonka väsymislujuus on parempi

Mantella ei tarjoa asiakkailleen vain 510 kg kevyempää kippiperävaunun alustaa, vaan myös entistä parempia mekaanisia ominaisuuksia ja helpompaa käsiteltävyyttä ajettaessa.

Kippiperävaunuja käytetään usein erittäin vaikeissa maastoissa ja vaativissa olosuhteissa. Niihin kohdistuu hyvin monenlaista kuormitusta, jota on vaikea ennustaa. Vaunujen suunnittelua rajoittavat tavallisesti materiaalin väsymisominaisuudet. Mantella onkin panostanut hitsaustekniikan kehittämiseen ja hitsaussaumojen sijaintiin optimoidakseen väsymislujuuden. Alustan väsymislujuutta on voitu parantaa erittäin paljon luopumalla hitsatuista I-palkeista ja jättämällä hitsaussaumat pois laipoista. Perävaunu on myös kevyempi ja sen hyötykuorma suurempi.

”Stratosphere 3.0 -perävaunun käyttäjät sanovat saavuttaneensa samalla työmäärällä suuremman hyötykuorman, paremman vakauden tien päällä täydessä lastissa ja merkittäviä säästöjä polttoaine- ja rengaskuluissa aiempiin malleihin verrattuna”, Mantellalta kerrotaan. He arvostavat My Inner Strenx® -merkin näkemistä perävaunussa, sillä se osoittaa, että alusta on sertifioitu tarjoamaan parhaan mahdollisen suorituskyvyn.

”Edistämme kestävää kehitystä vähentämällä polttoaineenkulutusta ja tonnikilometrikohtaisia hiilidioksidipäästöjä.”

Gregorio Mantella, Mantellan tehtaanjohtaja

Palkittu perävaunualustan rakenne

Mantella voitti kansainvälisen Swedish Steel Prize 2018 -palkinnon innovatiivisen Stratosphere 3.0 -kippiperävaunun alustan ansiosta.

Tuomariston perustelut? ”Mantella on kehittänyt ainutlaatuisen rakenteen, joka edustaa täysin uutta kippilavojen ja lavaratkaisujen sukupolvea. Sen mahdollistivat asiantunteva suunnittelu, fiksut tuotantomenetelmät ja erikoislujan teräksen etujen hyödyntäminen.”

Kevyempi paino edistää kestävää kehitystä puoliperävaunuissa

Etelä-Italian Lamezia Termessä toimiva perheyritys Mantella on asettanut kunnianhimoiseksi tavoitteekseen suunnitella entistä kestävämpiä ja kevyempiä puoliperävaunuja, joiden hyötykuorma on tavallista suurempi ja jotka samanaikaisesti sekä säästävät polttoainetta että vähentävät hiilidioksidipäästöjä.

Päästövähennykset ovat tärkeitä, sillä Euroopan ympäristökeskuksen mukaan maantiekuljetusten osuus Euroopan kokonaispakokaasupäästöistä on 17,5 %. Vuoteen 2050 mennessä päästöjen pitäisi olla vähintään 60 % vuoden 1990 päästöjä pienempiä, ja tämän jälkeen päästöjä pitäisi vähentää tiukalla otteella kohti nollatavoitetta.

”Olemme edistämässä kestävää kehitystä vähentämällä polttoaineenkulutusta ja tonnikilometrikohtaisia hiilidioksidipäästöjä. Kaikki yrityksessämme ovat osallistuneet tämän kevyen kippiperävaunun kehittämiseen – suunnittelijoista ja tuotantotyöntekijöistä aina yrityksen johtoon ja hankintaosastoon. SSAB:n erikoislujien terästen, kuten Strenx® 960 Plus -teräksen, kaikkia etuja on hyödynnetty Stratosphere-perävaunuissa. Kehitämme toki muitakin kippiperävaunumallejamme entistä vahvemmiksi ja kevyemmiksi”, kertoo Mantellan tehtaanjohtaja Gregorio Mantella.

""

Edut asiakkaalle

  • Perävaunun alusta painaa saman verran kuin alumiinirunko, mutta se tarjoaa teräksen kestävyyteen, väsymislujuuteen ja tuotantoon liittyvät edut.
  • Suurempi hyötykuorma – Stratosphere-kippiperävaunun lava on 365 kg ja alusta 145 kg kevyempi kuin aiemmassa mallissa, minkä ansiosta jokaisen kuljetuksen hyötykuorma on 510 kg suurempi.
  • Huomattavasti pienempi polttoaineenkulutus – voi kuluttaa 12 000 litraa vähemmän polttoainetta 12 käyttövuoden aikana (120 000 km vuodessa, täyttöaste 75 %, 47 l/100 km–25 l/100 km).
  • Pienempi polttoaineenkulutus pienentää ympäristövaikutusta – perävaunuilla voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 tonnia.
  • Ajoneuvo voi säästää 0,07 euroa kilometriä kohden eli 8 400 euroa vuodessa, joten se maksaa itsensä takaisin 4–5 vuodessa (COMPETE-raportti, Euroopan komissio).

 

Lue lisää SSAB:n EcoUpgraded-konseptista, joka vähentää polttoaineenkulutusta ja päästöjä.

Pyydä Strenx® -päivityskonsultointi

Katso, mitä etuja Strenx® -teräkseen siirtyminen voi tarjota tuotteillesi ja liiketoiminnallesi.

Strenx® 960 seuraavan sukupolven alustaratkaisuihin

My Inner Strenx

Liiketoimintaa pitkällä tähtäimellä

Katso, miten My Inner Strenx® -jäsenohjelma auttaa yrityksesi ajoneuvoja – ja liiketoimintaa – pysymään tiellä pidempään. Sertifioimalla perävaunualustan voit näyttää asiakkaillesi, mistä se on valmistettu. Saat ensiluokkaista tukea ja palveluja SSAB:ltä, kehität brändiäsi ja pääset uusille markkinoille nopeammin.

Hardox® 500 Tuf keventää lavan painoa 365 kg

Mantellan Stratosphere-perävaunuissa on pitkäikäinen Hardox® 500 Tuf -kulutuslevystä valmistettu lava. Uusi Hardox®-teräslaatu sopii ihanteellisesti kippiperävaunujen lavoihin. Se pidentää niiden käyttöikää ja on yhtä kovaa kuin aiemmin käytetty Hardox® 450 -teräs.

Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyn paremman kulutuskestävyyden ansiosta Mantella pystyi pienentämään levypaksuutta yhdellä millimetrillä. Tämä keventää lavan painoa keskimäärin 365 kg.

Strenx®-rakenneteräs

Strenx®-rakenneteräs voi parantaa tuotteidesi lujuutta, keveyttä, turvallisuutta ja kilpailukykyisyyttä ja tehdä tuotannostasi kestävämpää. Kutsumme sitä korkean suorituskyvyn teräkseksi, sillä se tekee rakenteista kestävämpiä kuin tavallinen erikoisteräs.

Tartu tilaisuuteen!

5