5
Uutisarkisto Painon keventäminen teki Eximus III:sta voittajan
3.7.2018 14:00 CET

Painon keventäminen teki Eximus III:sta voittajan

Taalainmaan korkeakoulu otti kolmatta vuotta peräkkäin osaa Delsbo Electric -kilpailuun, ja jo kolmantena vuonna peräkkäin se voitti luokassaan. Kilpailun tarkoitus on mitata, kuinka paljon energiaa kuluu, kun ihmistä siirretään kilometrin matkan. Taalainmaan korkeakoulun kulkuvälineen, Eximus III:n, onnistui päästä jopa 0,636 Wh/hkm kulutukseen, sillä sen painoa laskettiin muun muassa käyttämällä SSAB:n korkealujuusterästä.


Susanna Ottosson, Tony Sömsk, Abdullah Fahik ja Simon Emanuelsson ovat kehittäneet kouluajan ulkopuolella Eximus III:a, joka voitti oman luokkansa Delsbo Electric -kilpailussa. Kuva: Henrik Hansson

Vertailun vuoksi mainittakoon, että Luulajan teknillisen yliopiston toiseksi sijoittunut Acus-kulkuneuvo saavutti 0,707 Wh/hkm energiankulutuksen.
Delsbo Electric perustettiin tarkoituksena pelastaa Dellenbanan-rata lakkauttamiselta. Nykyisin korkeakoulut ottavat kilpailussa toisistaan mittaa siinä, kuka osaa rakentaa nopeimman ja energiaa säästävimmän kulkuneuvon.
”Tarkoitus on osoittaa, kuinka energiatehokasta rautateillä kuljettaminen on”, sanoo Toný Sömsk, yksi opiskelijoista Taalainmaan korkeakoulun joukkueesta.

Painon keventäminen

Eximus on opiskelijoiden opiskeluajan ulkopuolella toteuttama projekti, mistä se on saanut myös nimensä. Sana eximus tarkoittaa erityislaatuista tai tavanomaisesta poikkeavaa, selittää Patrik Kenger, Taalainmaan korkeakoulun konetekniikan opetusalan johtaja.
Koska kaksi edeltäjää, Eximus I ja II, voittivat kukin oman kilpailunsa, ja Eximus II vieläpä rikkoi maailmanennätyksen, projektiryhmä päätti nopeasti keskittyä kulkuneuvon painon keventämiseen.
”Aloitimme tutustumalla eri materiaaleihin, kuten hiilikuituun ja tietenkin alumiiniin, jota oli käytetty aikaisemmin”, kertoo Abdullah Fakih. Pohdimme myös, miten saisimme rakenteesta vielä aerodynaamisemman.

Docol R8 vetoakselissa

Oli sattumaa, että Eximuksen painon keventämiseen käytettiin korkealujuusterästä.
”Kerroin projektista naapurilleni, joka kiinnostui asiasta hyvin paljon, ja kävi ilmi, että hän työskenteli SSAB:llä. Hän otti yhteyden Maritaan (Hane), joka puolestaan toi Lars Lagestamin mukaan projektiin”, kertoo Susanna Ottosson, yksi projektiryhmän jäsenistä.
Lars Lagestamin avulla projektiryhmä sai esityksen siitä, kuinka Eximus III:n painoa voisi keventää entisestään korkealujuusteräksen avulla. Pyörän pinnoitteena päätettiin käyttää Docol 1200 M -terästä, ja vetoakselissa Docol R8 -terästä, joka on kehitetty kilpa-autoille.
”Eximus III:n vetoakselin paino on Eximus II:een verrattuna puolittunut”, sanoo Tony Sömsk.

Vähemmän kuin maustemitallinen

Kokonaisuudessaan Eximus III:n paino Eximus II:een nähden on vähentynyt 31,5 kg. Eximus I:een verrattuna paino taas on laskenut 64,5 kg.
”Tärkeintä on kuitenkin se, että energiankulutus on laskenut. Viime vuonna laskettiin, että Eximus II kulutti henkilön kuljettamiseen kymmenen kilometrin matkalla maustemitallisen polttoainetta. Tänä vuonna sitä kuluu huomattavasti vähemmän”, sanoo Tony Sömsk.
Syksyllä uusi Taalainmaan korkeakoulun insinööriopiskelijoiden vuosikurssi alkaa kehittää Eximuksesta yhä energiatehokkaampaa.
”Eximusta voi ehdottomasti parantaa edelleen. Sitä on ehkä vain mietittävä uudella tavalla.”
Projektiryhmään kuuluivat Simon Emanuelsson, Karolina Gilén, Susanna Ottosson, Michelle Jansson, Abdullah Fakih, Tony Sömsk, Frida Nilsson Axelsson ja David Lindfeldt, jotka kaikki opiskelevat insinööreiksi Taalainmaan korkeakoulussa.