5
Uutisarkisto 144 kertaa maailman ympäri
4.3.2019 14:00 CET Kestävä kehitys

144 kertaa maailman ympäri

SSAB on jännittävällä kestävän kehityksen matkalla – Sustainability Expedition. Tässä blogisarjassa työntekijämme kertovat erilaisista käynnissä olevista kestävän kehityksen hankkeista

 

Juha Erkkilä
Technical Manager, Helsinki

SSAB

45 vuotta – niin kauan SSAB on valmistanut erikoislujaa terästä, ja niin kauan olemme myös pyrkineet kohti kestävämpää tulevaisuutta. Mutta mitä olisi tuote ilman markkinoita? Pelkkä idea. 

Siksi olemme 45 viime vuoden ajan pyrkineet myös määrätietoisesti kehittämään markkinoita niin, että erikoislujalla teräksellä olisi yhä enemmän käyttökohteita. 

Olen itse saanut yhdessä asiakkaidemme kanssa viidessä eri maanosassa kehittää ratkaisuja, jotka osaltaan takaavat kestävämmän tulevaisuuden.

Sadat SSAB:n työntekijät eri puolilla maailmaa tekevät vastaavaa työtä jatkuvasti ja kertovat, mitä voitaisiin tehdä fiksummin. Nostan hattua heille, sillä mielikuvia on tavallisesti vaikea muuttaa. Vuosikymmenten kokemus on kuitenkin osoittanut, että konkreettisiin tuloksiin voidaan päästä tahdonvoimalla varsin nopeasti.
Työskentelen nykyisin SSAB Services -liiketoimintayksikön hiljattain perustetussa suunnittelupalvelutoiminnossa, jossa teemme monipuolista tuotekehitystyötä asiakkaillemme. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyaikaistamme vanhoja tuotemalleja tekemällä niistä kevyempiä, kestävämpiä, ja – kuten arvata saattaa – paremmin kestävän kehityksen mukaisia. 

Yksi tavoitteistamme on itse asiassa hiilidioksidipäästöjen vähentäminen asiakkaidemme tuotteiden käyttökohteissa. Jokaisen tuotekehitysprojektin alussa asetamme yhdessä asiakkaan kanssa prioriteetit, joiden yhtenä mittarina on neljän parametrin yhdistelmä: kustannukset, suorituskyky, paino ja kestävä kehitys. 

Suurimmat hyödyt saavutetaan tavallisesti kestävän kehityksen saralta. Kun perävaunusta tehdään kevyempi, siitä tulee myös suorituskykyisempi, sillä sen hyötykuorma kasvaa, ja se saattaa myös olla edullisempi valmistaa, koska valmistusaineita ja hitsausta tarvitaan tavallista vähemmän. Suurimmat hyödyt voidaan kuitenkin havaita hiilijalanjäljen pienenemisessä, sillä niissä käyttökohteissa, joiden parissa tavallisimmin työskentelemme, yli 90 % hiilidioksidipäästöistä muodostuu käyttövaiheessa ja loput tuotannossa. 

Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos kaivinkoneen kauhasta tehdään 30 % kevyempi, itse koneen polttoaineenkulutus pienenee jopa hämmästyttävät 230 000 litraa koneen elinkaaren aikana. Se tarkoittaa lähes 700 tonnin hiilidioksidisäästöjä. Kuinka paljon 700 tonnia hiilidioksidia oikein on? Esimerkiksi tavallinen henkilöauto Euroopassa aiheuttaa 119 gramman hiilidioksidipäästöt kilometriä kohden, joten tämä tarkoittaa lähes 6 miljoonan kilometrin ajomatkaa – 144 kertaa maailman ympäri.